31 maart 2007 t/m 23 september 2007

Vazen met tuiten

300 jaar pronkstukken

Persbeeld tentoonstelling Vazen met tuiten

Voor het eerst in de geschiedenis is het gelukt om een allesomvattende tentoonstelling te maken van de spectaculaire bloemenvazen met tuiten, die rond 1700 in alle maten en uitvoeringen op de markt werden gebracht. Uniek is dat zelfs Hare Majesteit Elisabeth II van Groot-Brittannië enkele onbetwistbare topstukken uitleent: vier piramidevazen die werden besteld door de Oranjes, het stadhouderlijk koningspaar William en Mary. Deze tentoonstelling, met stukken van klein formaat tot bloemenpiramiden van twee meter hoog, zal alleen in Den Haag te zien zijn. De tentoonstelling is het resultaat van een internationale samenwerking van het Gemeentemuseum Den Haag met Paleis Het Loo Nationaal Museum, de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel en het Franse Musée national de Céramique te Sèvres. Hun rijke collecties worden aangevuld met objecten uit onder meer het Louvre en vele particuliere verzamelingen, alsmede zelden uitgeleende tuitvazen van het Victoria and Albert Museum, Londen en The National Trust, die Groot-Brittannië zelfs nog nooit hebben verlaten.

Hoogtepunt

Het hoogtepunt van de tentoonstelling en ware eyecatchers zijn vier bloemenpiramiden uit de Britse Royal Collection van Hare Majesteit Elisabeth II. Met de tentoonstelling wordt voor het eerst in de museale geschiedenis de vormenrijkdom van de Delftse bloemenhouder voor het voetlicht gebracht. Zo is er een aantal opzienbarende borstbeelden te zien die de vier werelddelen personifiëren, met uitsparingen om bloemen in te steken. Gangbaarder, maar niet minder spectaculair, zijn vazen met deksels, tuitvazen met als handvat exotische diersoorten, bloemenmanden van keramiek, waaier- en hartvormen, gestapelde bolvormen, vazen in de vorm van triomfbogen, vaasvormen met simpelweg een smalle hals voor een enkele bloem en de zogenoemde flower bricks .

Tulpenvaasrage

De presentatie laat zien dat de tulpenvaasrage, die aan het eind van de 17e eeuw in Delft begon, tot op heden is voortgezet. Buiten Nederland behoorde de bloemenvaas met tuiten tot het assortiment van bijvoorbeeld Berlijn en Moustiers, terwijl in Engeland en bij het Luxemburgse Villeroy en Boch vazen met tuiten in creamware werden uitgevoerd. De twee bekendste Nederlandse fabrieken, al eeuwen vertrouwd met de productie van keramische bloemenvazen, zijn De Koninklijke Porceleyne Fles in Delft en de Koninklijke Tichelaar Makkum. De traditie van Delftse tuitvazen is nog altijd levend, gezien de contemporaine visie van hedendaagse ontwerpers als Ineke Hans, Guido Geelen, Hugo Kaagman en Dora Dolz. Zo is van Ineke Hans een ontwerp te zien dat zij in 2005/2006 in opdracht van het Gemeentemuseum ontwikkelde en waarvan de Koninklijke Tichelaar Makkum een gelimiteerde oplage in productie neemt, alsmede een tulpenvaas van haar uit 1998. Afgezien van deze eigentijdse ontwerpen, zullen Jurgen Bey, Ineke Hans en Wieki Somers ieder een historisch fragment uit de collectie van het Gemeentemuseum afmaken. Door deze losse elementen naar hun eigen ontwerp te voltooien, ontstaat een spannende wisselwerking tussen heden en verleden én een nieuw kunstobject.

Catalogus

Bij de tentoonstelling verschijnt het vierde deel binnen de serie oeuvrecatalogi over Delfts aardewerk. Deze catalogus is, net als alle eerdere delen, te koop in de museumwinkel.

Tickets kopen