11 april 2015 t/m 16 augustus 2015

Remy Jungerman

Crossing the water

Het werk van de Surinaams-Nederlandse kunstenaar Remy Jungerman (1959, Moengo, Suriname) laat zich omschrijven als een uitkomst van de verschillende culturele uitingen waarmee hij kennis maakte tijdens zijn reizen en de indrukken die hij opdeed op de verschillende plekken in de wereld waar hij woonde. Het resultaat is werk dat op het eerste gezicht in de traditie staat van het modernisme van kunstenaars als Piet Mondriaan en Malevich maar dat tegelijkertijd zijn wortels heeft in de rituelen van de Winti en de dessins van de Marron  in Suriname. Dat geeft zijn werk een spanning tussen de universele beeldtaal van het modernisme en de spirituele kracht van Voodoo en Winti. Speciaal voor de Projectenzaal van het Gemeentemuseum Den Haag maakte Jungerman een aantal nieuwe werken. Daaronder bevindt zich een serie van panelen. De tentoonstelling Crossing the Water is de eerste keer dat hij met dit soort werk in Nederland naar buiten treedt.

Jungerman werd geboren in een kleine Marron gemeenschap in het stadje Moengo in Suriname. Hij studeerde eerst werktuigbouwkunde in Paramaribo en volgde later in Nederland de dagopleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Zijn werk moet echter niet enkel gezien worden als een reflectie van een Surinaamse kunstenaar en zijn verhouding tot Nederland. Jungerman is geïnteresseerd in de reis die patronen, dessins en vormentaal afleggen over de wereld. De globalisering, waar tegenwoordig zoveel sprake van is, heeft zich al eeuwen voorgedaan op het gebied van kunst en voorwerpen. De manier waarop kennisuitwisseling tussen culturen plaatsvindt, maar ook vormen van communicatie en transnationaliteit, zijn belangrijke thema’s in zijn werk.

Met de titel Crossing the Water verwijst Jungerman naar de oversteek die hij in zijn onderzoek naar de geometrische vorm maakt van het modernisme naar het Afrikaanse diaspora perspectief. Vanaf 2014 werkt hij aan panelen waarin hij afstapt van de strenge restricties in vorm en kleur van zijn grote inspirator De Stijl terwijl hij juist door middel van het gebruik van specifiek textiel de invloeden van winti-rituelen hierin laat terug komen. Jungerman gebruikt hiervoor traditionele stoffen, maar ook het op batik gebaseerde textiel van het Nederlandse merk Vlisco. Dit laatste staat voor hem symbool voor de economische verbanden en uitwisseling tussen de verschillende culturen waarin hij zich beweegt.

Een kleine selectie van de panelen liet Jungerman eerder zien in Glasgow. Speciaal voor de Projectenzaal vult hij dit nu aan met nieuwe werken. Daarnaast toont Jungerman ook eerdere wandobjecten en sculpturen om de artistieke reis die hij aflegde zichtbaar te maken.

Tickets kopen