04 oktober 2008 t/m 25 januari 2009

Minimal is More

Collectie Lafrenz

Persbeeld tentoonstelling Minimal is more

De eerste Minimal Art tentoonstelling in Europa werd 40 jaar geleden door het Gemeentemuseum georganiseerd. In Minimal is More gaat de Sammlung Lafrenz uit Hamburg, waarin Minimal Art goed vertegenwoordigd is, een dialoog aan met werken uit de collectie van het museum. Kunstwerken van bijvoorbeeld Sol LeWitt, Donald Judd of Carl André kenmerken zich door eenvoudige, geometrische vormen en zijn veelal middels industriële fabricagetechnieken vervaardigd. In de tentoonstelling is te zien hoe de volgende generatie hierop voortborduurde. Ruim 30 kunstenaars zijn vertegenwoordigd met zowel werken uit de Minimal Art en aanverwante kunst als ook de reacties hierop. Belangrijke namen zijn Günther Förg, Frank Gerritz, Gary Lang, Bruce Nauman, Blinki Palermo, Robert Ryman, Richard Serra, Serge Spitzer, Niele Toroni en Günter Tuzina.

Met Minimal is More refereert het Gemeentemuseum Den Haag aan de in 2002 gehouden tentoonstelling Minimal als ook aan de allereerste Minimal Art tentoonstelling in Europa, die in 1968 door het museum werd samengesteld, en vervolgens ook in Düsseldorf en Berlijn getoond werd. Niet alleen door deze belangrijke tentoonstelling, maar ook door de aankopen en tentoonstellingen vanaf de jaren tachtig heeft het Gemeentemuseum Den Haag een bijzondere relatie met Minimal Art en aanverwante kunst. Zo heeft het museum veel werk van LeWitt in bezit en zijn er werken van Judd, Förg, Toroni en Tuzina als vaste installaties permanent te zien. Kenmerkend voor de kunstenaars die voor deze tentoonstelling vanuit de museumcollectie geselecteerd zijn, is dat ze werken in de traditie van de geometrisch-abstracte kunst, waarvan Mondriaan – van wie het museum de grootste verzameling ter wereld bezit – de stamvader is.

Door de artistieke middelen terug te brengen naar het meest elementaire en door vaak industriële materialen en technieken te gebruiken, probeerden kunstenaars als LeWitt, Judd en Carl André hun kunst van al het toevallige, subjectieve, emotionele te ontdoen en tot objectieve en neutrale stellingen te komen.

De volgende generatie reageerde daarop op twee manieren. Kunstenaars die het industriële, gladde en neutrale aspect van Minimal Art overnamen en esthetisch verrijkten. En anderen die weer belang hechtten aan het individu en diens lichaam met al zijn gevoelens, imperfecties en onvoorspelbaarheden. De collectie in het Gemeentemuseum Den Haag bevat hoofdzakelijk werk van kunstenaars van deze laatste tendens. Voorbeelden hiervan zijn Tuzina, Gary Lang en Serge Spitzer.

Speciale aandacht krijgen ook de permanent aanwezige werken die voor het museum gemaakt zijn zoals de wandschilderingen in de trappenhuizen en hal en de kunstwerken in de buitenruimte. Daarnaast zijn er in de tentoonstelling Twintigste Eeuw (vanaf 8 november) belangrijke ‘Minimal’ werken te zien.
Frank Gerritz, een kunstenaar van de jongere generatie die vertegenwoordigd is in de collectie Lafrenz, houdt van 25 april tot en met 5 juli 2009 een presentatie in de Projectenzaal. In de opbouwweek kan het publiek zien hoe hij en zijn assistenten met zacht potlood een homogene, reflecterende vlakte tekenen op de wand.

Tickets kopen