01 november 2005 t/m 26 maart 2006

De omslag

Illusie en werkelijkheid in de kunst van de jaren ’50 en ’60 uit de collectie van de Triton Foundation.

Persbeeld tentoonstelling De omslag
‘De Omslag’ in het Tritonkabinet toont de inventiviteit van onder andere Balthus, Braque, Cézanne, Ernst, Fontana en Klein in het onderzoeken van de relatie tussen het beeld en de werkelijkheid. Het is de derde presentatie binnen de serie die het museum maakt uit de collectie van de Triton Foundation. Verwarring

Hoe realistisch een afbeelding van – bijvoorbeeld - een eik ook weergegeven is, het blijft niets anders dan een afspiegeling van een werkelijke boom. Maar kunstenaars weten de realiteit af en toe zo dicht te benaderen dat de beschouwer misleid wordt en de afgebeelde werkelijkheid – voor een moment - verwart met de ware. In de jaren vijftig en zestig raken kunstenaars door dit gegeven gefascineerd en onderzoeken het op een speelse manier. Verrassend is de wijze waarop ze de beschouwer confronteren met het feit dat zij soms zo gemakkelijk voor de gek te houden is.

Zo maakt Cézanne in deze periode een bijzondere tekening waarop, van een afstandje bekeken, diep groen gekleurde bladeren tot in de nerf nauwkeurig zijn weergegeven. Voor een ogenblik lijken de bladeren echt. Pas wanneer je de tekening nadert, wordt heel snel duidelijk dat de bladeren niet meer zijn dan een illusie opgebouwd uit enkele los aangebrachte lijnen. Henry Moore pakt het in zijn zeldzaam geëxposeerde Shelter Drawings heel anders aan. Van veraf lijkt het of in deze tekeningen een spel van vloeiende lijnen centraal staat. Dichterbij gekomen, doemen menselijke vormen op en dringt langzaam door dat de lijnen metrowanden verbeelden en de schets een impressie is uit de Londense metro, die tijdens W.O.II diende als schuiloord. Iets wat je in eerste instantie als louter beeld ervaart, wordt hier binnen enkele seconden verwisseld voor een herinnering aan een reële gebeurtenis.

Grens

Naast deze werken van Moore en Cézanne, is in de tentoonstelling werk te zien van grootheden als Balthus, Grosz, Klee, Ernst, Fontana, Klein, Kelly, Stella, Baselitz en Van Golden. Allen verkennen de grens van het beeld en de werkelijkheid op hun eigen manier. Overeenkomstig element is dat er in de ervaring van de werken sprake is van een omslagmoment. Het echte blijkt een begoocheling en de illusie wordt bewaarheid.

Triton cahier

De Triton Foundation is een privé-verzameling die topstukken omvat van de belangrijkste kunstenaars uit de periode 1860–1970 en sluit in menig opzicht aan bij die van het Gemeentemuseum. In de presentaties zullen dan ook werken uit beide verzamelingen met elkaar worden gecombineerd. Bij elke presentatie verschijnt een Triton cahier, voorzien van teksten van diverse auteurs.

Tickets kopen