06 juli 2019 t/m 10 november 2019

Ben Akkerman

H.P.  Berlage, tafel en stoel, 1920-1927; Paul Schudel, KV Vaas voor Designum, jaren ‘80, Ben Akkerman, Zonder titel, 1981-1982, Gemeentemuseum Den Haag

In 1981-1982 schildert Ben Akkerman (1920-2010) een ruitvormig doek in monochroom geel. Van dichtbij is zichtbaar hoe hij de verf laag voor laag heeft aangebracht. Het werk hangt vanaf 6 juli in de Projectenzaal van Gemeentemuseum Den Haag, tussen zo’n dertig andere schilderijen en tekeningen van Akkerman. Met de tentoonstelling biedt het museum een klein overzicht uit het oeuvre van de Nederlandse kunstenaar en neemt het - in de aanloop naar de naamsverandering dit najaar in Kunstmuseum Den Haag - symbolisch afscheid van de gele ruit in het huidige logo.

In de jaren zeventig behoort Akkerman tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de fundamentele schilderkunst in Nederland. Het ruitvormige schilderij uit 1981-1982 (Zonder titel) is representatief voor zijn oeuvre waarin elk schilderij een drager is van elementaire verfsporen en kwaststreken. Akkermans pasteuze verfhuiden, in warm geel, sober grijs of bleek groen, laten zien hoe vorm en kleur kunnen samenwerken bij het creëren van een bijzondere ervaring van licht en ruimte. Door het schilderen zelf tot onderwerp te maken - net als bijvoorbeeld Jan Schoonhoven - zet hij aan tot nadenken over wat verstaan wordt onder schilderkunst.

Art & Project

De autodidact Akkerman heeft pas op drieënvijftigjarige leeftijd zijn eerste museale tentoonstelling (in Stedelijk Museum Amsterdam). In datzelfde jaar, 1973, exposeert hij bij Art & Project, een galerie voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Oprichters Geert van Beijeren (1933-2005) en Adriaan van Ravesteijn (1938-2015) ondersteunen Akkerman consequent en met grote hartstocht.

Het Gemeentemuseum heeft een lange geschiedenis met Akkermen, Van Beijeren en Van Ravesteijn. Tussen 2002 en 2003 schenkt de kunstenaar een groot aantal tekeningen, schilderijen en foto’s, en zetten Van Beijeren en Van Ravesteijn hun bestaande bruikleen van schilderijen en tekeningen om in een beloofd legaat. De tentoonstelling besteedt speciale aandacht aan deze voormalige Art & Project-collectie, waartoe ook de gele ruit behoort.

Over Ben Akkerman

Ben Akkerman verdiende zijn brood als financieel administratief ambtenaar bij de gemeente Enschede, waar hij zijn hele leven woonde. Zijn schilderijen en tekeningen maakte hij thuis in zijn vrije uren. Van jongs af aan was hij gefascineerd door het landschap rondom zijn woonplaats Enschede. Hij tekende veelvuldig de bomenrijen, geploegde akkers, schuurtjes, loodsen en fabrieksgebouwen die hij dagelijks zag. In het begin was zijn werk natuurgetrouw. In een trefzekere stijl met expressieve lijnen legde hij zijn geliefde Twente vast. Vanaf de jaren vijftig werd zijn werk steeds abstracter.

Akkermans werk is opgenomen in diverse Nederlandse museumcollecties, waaronder die van het Stedelijk Museum Amsterdam, Boijmans Van Beuningen en Rijksmuseum Twenthe. In de collectie van Gemeentemuseum Den Haag is de kunstenaar met 137 tekeningen, schilderijen en foto’s ruimschoots vertegenwoordigd. Het museum organiseerde eerder een overzicht van tekeningen van de kunstenaar (Ben Akkerman: Tekeningen, 2004) en toonde in GEM, museum voor actuele kunst, Akkermans schilderijen samen met het werk van de Belgische kunstenaar Michiel Ceulers (Michiel Ceulers en Ben Akkerman – En être et ne pas en être, 2012).