30-05-2017

Muziektheater over 100 jaar De Stijl

Deel #2: Piet Mondriaan

Anonieme fotograaf, Piet Mondriaan, 1917. RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis.

Muziektheatergezelschap de Veenfabriek en muzikaal kunstenaarscollectief o k a p i  werken in 2017 samen met het Gemeentemuseum aan een drieluik over kunstbeweging De Stijl. Van 6 t/m 9 juni kunt u in onze Tuinzaal getuige zijn van het tweede deel: een theatraal concert over Piet Mondriaan.

Data en tijden

Dinsdag 6, woensdag 7 en donderdag 8 juni

12:00 – ca. 13.30 uur

15:00 – ca. 16.30 uur          

Vrijdag 9 juni

12.00 – ca. 13.30 uur

Ook buiten deze tijden is het mogelijk om de installatie te bekijken en te beluisteren.

Piet Mondriaan – De bar: hedendaagse revue en machinale disco                         

Tijdens het concert ontdekt u een kant van Mondriaan die u waarschijnlijk nog niet kent. Centraal staan de dromen die Mondriaan voor de nieuwe muziek had: strakke, hoekige jazz, hedendaagse elektronische muziek, machinale muziek en dansmuziek. Dit is gebaseerd op Mondriaans ideeën, brieven en teksten.

Twee van Mondriaans vormen het uitgangspunt: zijn gedachten over neoplastische muziek en zijn visie op het promenoir, oftewel de bar. Het promenoir zou een plaats worden waar mensen in een moderne totaalbeleving konden dansen op de hoekige, mechanisch voortgebrachte neoplastische muziek. Een plek waar in Mondriaan’s woorden “De kinderlijke beleving, zoals die alleen in de bar kan zijn” heerst.

Credits

Curatoren Stijl #2 | Milena Haverkamp, Harpo ’t Hart en Ton van der Meer

o k a p i  en Veenfabriek | Jochem van Tol, Ibelisse Guardia Ferraguti, Harpo ’t Hart, Oscar Jan Hoogland, Mei-Yi Lee, Frank Rosaly, Jasper Stadhouders, Genevieve Murphy, Carmen Schabracq, Lam Lai, Jacobien Elffers, Niki Verkaar, Milena Haverkamp en Ton van der Meer Kinetische installatie | Nieke Koek en Gosse de Kort

De Stijl wordt mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Fonds Podiumkunsten, de Gemeente Leiden, Cultuurfonds Leiden en het Gemeentemuseum Den Haag.

www.veenfabriek.nl

Voortdurend stellen we onszelf de vraag ‘Hoe kun je de grenzen tussen kunst en (dagelijks) leven opheffen en de kunst middenin de maatschappij plaatsen?’, dezelfde vraag die centraal stond in het denken van De Stijl.