11-10-2017

3 internationale Lovie Awards voor Mondriaan

Prestigieuze Europese prijs voor vernieuwende websites en online campagnes

Het Gemeentemuseum Den Haag heeft drie internationale Lovie Awards gewonnen voor een animatie die Mondriaans ontwikkeling toont en de website Mondriaan.nl. De Lovies zijn de belangrijkste Europese prijzen voor vernieuwende websites en online campagnes. Het Gemeentemuseum mag de prijzen op 16 november in Londen in ontvangst nemen en staat op het podium met prestigieuze media als The Guardian en VICE en bedrijven als Google. Het Gemeentemuseum ontwikkelde animatie en website samen met a friend of mine (afom).

De Lovies worden toegekend door een internationale vakjury en het publiek. De Mondriaananimatie kreeg van de vakjury goud in de categorie ‘Internet Video’ en de website Mondriaan.nl goud in de categorie ‘Art’.  Ook won Mondriaan.nl zilver in de categorie ‘Navigation Structure’. Animatie en website wonnen bovendien in al deze categorieen de publieksprijs. Al met al dus zes keer prijs: 2 keer goud, 1 keer zilver en 3 keer een People’s Lovie. Het is hoogst uitzonderlijk dat een opdrachtgever drie keer in de prijzen valt bij de Lovie Awards.

Mondriaan op de kaart
Het museum is ontzettend trots dat het met een relatief klein budget zo’n online prestatie van formaat heeft neergezet. Het museum is echter vooral blij dat zowel animatie als website zo veel mensen heeft weten te enthousiasmeren voor het leven en werk van Piet Mondriaan. Het Gemeentemuseum heeft’s werelds grootste Mondriaancollectie en functioneert wereldwijd als expertisecentrum voor Mondriaan en De Stijl. Lange tijd was Mondriaan vooral geliefd onder kunstliefhebbers, maar met behulp van de animatie en website is het museum erin geslaagd ook het brede publiek enthousiast te maken voor deze internationaal geroemde kunstenaar.

Mondriaan-animatie
Voor het Mondriaanjaar maakte het Gemeentemuseum een animatie die Mondriaans ontwikkeling naar abstractie inzichtelijk maakt. De animatie is niet alleen ‘betoverend mooi’, maar laat ook zien hoe Mondriaan zich ontwikkelt van realistische landschappen, naar felgekleurde molens en duinen, via kubistische stadsgezichten naar het wereldberoemde rood-geel-blauw. De kijker krijgt daardoor niet alleen meer begrip voor het abstracte werk, maar beseft zich ook dat Mondriaans oeuvre veel veelzijdiger is dan alleen het late neoplasticistische werk. De animatie is een initiatief van Gemeentemuseum Den Haag en ontwikkeld met online bureau afom.

Mondriaan.nl
Mondriaan: star, saai en altijd en alleen maar aan het werk in zijn atelier? Niets is minder waar. Op Mondriaan.nl reist de bezoeker via zestien korte hoofdstukken met thema’s als ‘de vrouwen van Mondriaan’, ‘liefde voor jazz’ en ‘Op de vlucht naar Londen’ door Mondriaans avontuurlijke leven. Via publieksvriendelijke teksten, video en prachtige foto’s geeft de website een heel ander beeld van de kunstenaar dan veel mensen hebben. Mondriaan was een bon-vivant, wereldburger en vernieuwer. Mondriaan.nl is een initiatief van Gemeentemuseum Den Haag, ontwikkeld met online bureau afom en een samenwerking met RKD - Nederland Instituut voor Kunstgeschiedenis.

De Lovies worden op 16 november uitgereikt in Londen.