Verlamd kind, lopend op handen en voeten (naar Muybridge)

Francis Bacon [1909-1992]

Verlamd kind, lopend op handen en voeten (naar Muybridge)

‘Nou ja, we zijn vlees natuurlijk, we zijn potentiële karkassen.’ De Iers-Britse Francis Bacon (1909-1992) ziet de mens als levend op impulsen, als een dier. In zijn wereld is geen sprake meer van iets tussen hemel en aarde. De wereld is een goddeloze plek en we staan er helemaal alleen voor. De mens moet zelf aan zijn leven betekenis zien te geven. En dat is niet gemakkelijk. Het is iets wat je van niemand kunt afkijken, iets wat je met vallen en opstaan moet leren.



Met zijn schilderijen wijst Francis Bacon veel kunstenaars de weg om in hun werk een persoonlijk verhaal met universele implicaties te vertellen. Als homoseksueel in het puriteinse Engeland voelt hij zich een buitenstaander. De ontkenning van zijn seksuele verlangens door anderen leidt mede tot Bacons mensbeeld. In zijn werk schuwt hij de emotie niet en zoekt hij het confronterende bewust op. Vaak neemt hij foto’s uit boeken, kranten en tijdschriften als vertrekpunt voor zijn schilderijen. Hij wil de emoties schilderen die achter het fotografisch beeld schuilgaan, het laagje beschaving afkrabben van het beeld dat mensen van zichzelf neerzetten in de buitenwereld.



Als uitgangspunt voor dit werk, Verlamd kind, gebruikt hij een foto van de Britse fotograaf Eadweard Muybridge (1830-1904). Het is een foto uit een van de beroemde reeksen waarin Muybridge de beweging van mens en dier vastlegt. Door de series uitgebreid te bestuderen, probeert Bacon de bewegingen van het menselijk lichaam als het ware in de vingers te krijgen. Zijn figuren worden levensechte gestalten, met het effect van de ‘bewogen foto’: een opeenvolging van momenten ligt in een enkel beeld besloten. Bacon laat zo zien dat het onmogelijk is ‘het leven’ vanuit één enkel gezichtspunt vast te leggen.



Verlamd kind behoort tot de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag. Daarnaast zijn er enkele schilderijen van Bacon in langdurig bruikleen via The Estate of Francis Bacon, Londen. Dankzij deze samenwerking is er in Ontdek het Moderne een permanente Bacon-zaal. Bekijk ook Into One-Another II To. P.P.P. (2010) van Berlinde de Bruyckere. De vervormde menselijke figuur die we bij Bacon op het doek zien, verschijnt in dit werk driedimensionaal in de ruimte.

Afmetingen
hoogte 198 cm
breedte 142 cm
Materiaal
olieverf op doek
Datum
1961
Objectnummer
0333818
schenking particuliere collectie