Thomas Houseago

Images for this exhibition

  • Thomas Houseago "Yet to be titled" (Helmet Head on Plinth) , 2013 Photography Fredrik Nilsen Courtesy Xavier Hufkens, Brussels

  • Thomas Houseago Untitled (Coin Mask), 2008 Aluminum Ripple Studios Photography Fredrik Nilsen Courtesy Xavier Hufkens, Brussels

  • Thomas Houseago Poured-Head/ Portrait Study, 2008 Tuf-cal, hemp, iron rebar, graphite, wood, colored pencil Photography Allard Bovenberg, Amsterdam Courtesy the artist and Xavier Hufkens, Brussels

Nu t/m 10-08-2014

De imposante sculpturen van de Britse beeldhouwer Thomas Houseago (Leeds, 1972) dragen duidelijk sporen van het maakproces. Een potloodlijn van een onderliggende tekening, een stuk ijzer dat uit de constructie steekt of krachtige vingerafdrukken in het klei. Menselijke, natuurlijke vormen zijn de basis van zijn uiterst vitale beeldhouwwerken. In de Projectenzaal van het Gemeentemuseum Den Haag ligt de focus op ‘koppen’: abstracte maskers worden afgewisseld met hoofden op sokkels en een enkel figuur. Door naast sculpturen en reliëfs, schetsen uit Houseago’s studio te tonen, is niet alleen de dagelijkse zoektocht en struggle van de beeldhouwer invoelbaar, maar wordt ook de spanning tussen robuustheid en fragiliteit in het oeuvre belicht.

Met een buitengewone energie vormt Thomas Houseago materialen als klei, gips en steen om tot surreële, golemachtige wezens. Zijn werk roept onvermijdelijk associaties op met het fenomeen van de golem, een uit klei gevormd wezen die volgens een oude Joodse legende door een rabbi tot leven gewekt wordt. De figuren van Houseago zijn onvolmaakte wezens. Deels menselijk, deels dierlijk. Anoniem maar ook bezield, angstaanjagend maar ook vertrouwd. Met zijn oeuvre streeft hij er naar een monument op te richten voor de werkelijke menselijke ervaring. Een fysiek tegengewicht voor een cultuur waarin het beeld dat wij van het menselijk lichaam hebben bepaald wordt door het gestileerde beeld uit magazines, tv-programma’s en films. Houseago’s werk is een vurig pleidooi voor het voortbestaan van het oeroude medium beeldhouwkunst.

In al het werk van Houseago staat het menselijk lichaam en het ‘mens zijn’ centraal. Een volmaakt beeld creëren is niet zijn doel, hij toont op een ongekunstelde en rauwe manier hoe een lijf voelt, beweegt en opgebouwd is. Zijn werk sluit bewust aan bij een lange traditie beeldhouwers als August Rodin, Medardo Rosso, Pablo Picasso en Henry Moore. Toch heeft hij een geheel eigen signatuur ontwikkeld door zijn ongewone combinatie van materialen, de interactie tussen twee- en driedimensionale elementen en het samenvoegen van sculpturale tradities en mythologische thema’s met aspecten uit de populaire cultuur.

De tentoonstelling in de Projectenzaal toont een combinatie van vroeg en zeer recent werk. Een belangrijk uitgangspunt voor de tentoonstelling vormt de tijd dat hij aan de Ateliers in Amsterdam studeert. Het vroegste werk uit de tentoonstelling ‘Head of a Golem’ (1998) beschouwt hij als het werk waar zijn ideeën uit die periode voor het eerst volledig tot wasdom zijn gekomen. Bewust refereert Houseago in de nieuwe werken, die hij speciaal voor deze tentoonstelling maakte, aan deze voor hem vormende ‘Hollandse’ periode waarin hij les kreeg van kunstenaars als Marlene Dumas en Jan Dibbets.

Voordat Thomas Houseago De Ateliers doorliep, studeerde aan het Central Saint Martins School of Arts in Londen. Na zijn studies woonde en werkte Houseago enkele jaren in Brussel voordat hij verhuisde naar Los Angeles, Californië.