Sixties!

Images for this exhibition

  • Beethovenstraat Amsterdam 1967, Copyright Ed van der Elsken / Nederlands Fotomuseum, Courtesy Annet Geelink Gallery

Kunst, mode, design, film en fotografie
Afgelopen op 30-04-2007

De tentoonstelling ‘Sixties!’ geeft een uniek tijdsbeeld van een van de meest woelige decennia van de twintigste eeuw: de jaren zestig. Naast Nederlandse kunstenaars als Stanley Brouwn, Constant, Ger van Elk, Daan van Golden en Jan Schoonhoven, zijn ook internationale iconen als Bill Copley, Roy Lichtenstein, Richard Hamilton, Robert Morris, Dan Flavin en Andy Warhol vertegenwoordigd. De combinatie kunst, mode, films, foto’s en design maakt naast de culturele ook de politieke en maatschappelijke veranderingen van deze kleurrijke periode voelbaar.

Mythische jaren zestig

De explosie van gebeurtenissen in de jaren zestig: van de studentenopstanden, tot de eerste man op de maan en de Vietnam oorlog heeft een enorme weerslag op kunstenaars en (mode) ontwerpers gehad. Een keur aan stromingen – gecreëerd door de steeds invloedrijkere kunsthandel – als Pop Art, Minimal, Fluxus en Happening ziet dan ook in deze periode het levenslicht. Door stromingen en kunstvormen naast en door elkaar te presenteren, werpt Sixties! een verfrissende kijk op de beeldende kunst uit de welhaast mythische jaren zestig. De expositie vangt aan in 1958 met de val van het kabinet Drees, waardoor een periode van economische bloei aanbreekt die door de oliecrisis in 1973 abrupt beëindigd wordt.

Een sterke jeugdcultuur met eigen kledingcodes, variërend van hippie tot mini, kan floreren dankzij de opkomst van de massamedia, waardoor trends jongeren gemakkelijk bereiken. De zogenoemde Pop Art kunstenaars als Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jim Dine en Jasper Johns worden hierdoor geïnspireerd en spelen met de vervagende grenzen tussen de hoge en lage cultuur. De kunstenaar en het kunstwerk worden in deze periode ook op een aantal andere manieren ‘ontheiligd’. Arman leegt prullenmanden in plexiglas dozen van hetzelfde formaat, unieke voorwerpen die hij als editie verkoopt. Frank Stella ontwikkelt een basale schilderkunst, waarbij hij emotie, intuïtie en improvisatie uitschakelt. Hiermee legt hij de basis voor wat zou uitgroeien tot de minimal art. Met minimalisten als Donald Judd, Dan Flavin en Carl Andre verdwijnt de idee van de persoonlijke signatuur. Hun werken kenmerken zich door eenvoudige, geometrische vormen die veelal machinaal vervaardigd zijn. Kunstenaars als Joseph Beuys en Gilbert & George verruilen op hun beurt het atelier voor projecten of acties in de openbare ruimte. Films getuigen hiervan.

De Nederlandse kunst staat vooraan bij al deze ontwikkelingen, maar behoudt daarbij een heel eigen karakter. Verschillende Nederlandse kunstenaars als Stanley Brouwn, JCJ Vander Heyden en Anton Heyboer worden in Sixties! dan ook in een apart kabinet belicht. De visuele herinneringen aan de sixties zijn divers: het is de tijd van de Beatles, Flower Power, Martin Luther King en de dood van J.F.Kennedy. Polygoonjournaals en historische foto’s brengen de sfeer van deze sprankelende periode weer helemaal terug op het netvlies.

Het Gemeentemuseum organiseerde in de jaren zestig enkele zeer invloedrijke presentaties, zoals de Minimal tentoonstelling in 1968 en de expositie De Nieuwe Realisten in 1964. Sixties! is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Beeld en Geluid te Hilversum en Spaarnestad Photo in Haarlem.