René Lalique (1860 – 1945)

Images for this exhibition

  • René Lalique, karaf Sirènes et grenouilles, 1911, vaas Fougères, 1912 en vaas Quatre masques, 1911, privécollectie
    René Lalique, karaf Sirènes et grenouilles, 1911, vaas Fougères, 1912 en vaas Quatre masques, 1911, privécollectie

  • René Lalique, vaas Courges, 1914 en vaasje Églantines, 1921, privécollectie en collectie Nationaal Glasmuseum Leerdam
    René Lalique, vaas Courges, 1914 en vaasje Églantines, 1921, privécollectie en collectie Nationaal Glasmuseum Leerdam

  • René Lalique, vaas Bacchantes, 1927, privécollectie
    René Lalique, vaas Bacchantes, 1927, privécollectie

Meester van de Franse Art Nouveau en Art Deco
Afgelopen op 10-11-2013

De exclusieve objecten van de Franse juwelenontwerper en glaskunstenaar René Lalique zijn het symbool van luxe uit de tijd van de Art Nouveau en Art Deco. Laliques werk geniet een internationale belangstelling en op veilingen worden duizelingwekkende bedragen voor zijn stukken betaald. Het Gemeentemuseum Den Haag toont deze zomer letterlijk schitterende werken van deze beroemde kunstenaar. René Lalique (1860 – 1945) – Meester van de Franse Art Nouveau en Art Deco is de eerste grootschalige tentoonstelling die in Nederland aan Lalique wordt gewijd. Aan de hand van zijn rijke oeuvre wordt uitgebreid ingegaan op de Nederlandse clientèle van de kunstenaar, zijn opdrachtgevers en hoe zijn werk hier werd ontvangen.

Rond 1900 wordt de jonge kunstenaar René Lalique internationaal gezien als dé ontwerper van het moderne sieraad. De groten der aarde, actrices en operadiva’s pronken met zijn sieraden die niet imponeren door het gebruik van goud en diamanten, maar door de creatieve vormentaal en het gebruik van nieuwe materialen als vensteremaille en halfedelstenen. Lalique kiest typische Art Nouveau en Art Deco motieven, zoals de natuur en vrouwelijke vormen. Hij ontpopt zich tevens tot glaskunstenaar, wat ook in Nederland belangstelling wekt. Laliques kennismaking met de luxe parfumindustrie zorgt voor een stroomversnelling. Hij ontwikkelt een werkwijze die het midden houdt tussen kunst en industriële vormgeving: moderne industriële luxe. Hij vervaardigt machinaal hoogwaardige kunstobjecten met een luxe uitstraling. Naast parfumflessen gaat hij onder eigen naam kunstzinnige glasvormen produceren. Doordat de objecten in een oplage worden geproduceerd zijn deze bereikbaar voor een breder publiek.

Nederland maakt vanaf de roaring twenties kennis met Lalique. Naast beroemde verkooppunten als Metz & Co. en Focke & Meltzer, worden zijn glazen objecten via kleine tentoonstellingen verkocht. Zijn werk wordt tot in Nederlands-Indië gewaardeerd, bedrijven geven hem opdrachten en ook het Koninklijk Huis blijkt niet ongevoelig voor de Franse pracht en praal. Het koninklijk paar vraagt Lalique lampen te ontwerpen voor Paleis Soestdijk.

Het schitterende jaren dertig gebouw van het Gemeentemuseum Den Haag biedt de ultieme ambiance voor een tentoonstelling over deze meester van de Franse Art Nouveau en Art Deco. De tentoonstelling geeft aan de hand van ruim honderd voorwerpen een goed beeld van de Franse chic in Nederland tijdens het interbellum. Van een hoornen kam met parels, tot een vensteremaille halssieraad, van gouden manchetknopen tot persgeblazen parfumflacons en schitterende glazen siervazen die vrouwen en mannen rond 1900 van grandeur en klasse deden voorzien.

Onderzoeker Lennart Booij (1970) - bekend van TV-programma’s als AVRO’s zoektocht, Krachtstroom en VARA’s Lagerhuis - sluit met deze tentoonstelling en de daarbij behorende, rijk geïllustreerde publicatie gewijd aan het oeuvre van René Lalique een vierjarig promotieonderzoek af aan de Universiteit Leiden.