Mondriaan & De Stijl

Images for this exhibition

  • Gerrit Rietveld, kinderstoel, 1921 (reconstructie 1965), vurenhout, verf en leer, Collectie: Gemeentemuseum Den Haag,
    Foto: Gerrit Schreurs

  • Piet Mondriaan, Evening; De rode boom, 1908-1910, olieverf op doek, 70 x 99 cm. Collectie Gemeentemuseum Den Haag © 2007 Mondrian/Holtzman Trust c/o HCR International, Warrenton (VA, USA)

  • Op de voorgrond vlnr: stoelen van Gerrit Rietveld, Robert van ’t Hoff en Jan Wils. Achtergrond: Bart van der Leck, 'Compositie nr. 8', 1917. tentoonstellingsontwerp: Krijn de Koning en Anne Holtrop.
    Foto: Gerrit Schreurs.

  • Mondriaan, Victory Boogie Woogie, 1942-1944. Bruikleen van ICN, Amsterdam. © 2009 Mondrian/ Holtzman Trust c/o HCR International, Warrenton (VA, USA ).
    Foto: Gerrit Schreurs

De definitieve thuisbasis voor De Stijl in Nederland
Doorlopend

Zonder De Stijl hadden de westerse woning, de straat én de stad er heel anders uit gezien. Er is een complete vleugel gewijd aan deze belangrijke groep rond Mondriaan.


De groep rond Piet Mondriaan en Theo van Doesburg inspireert tot op de dag van vandaag kunstenaars, vormgevers en architecten. Het belang van de groep is moeilijk te overschatten; zij speelt een centrale rol in de Europese avant-garde. 

Unieke collectie Mondriaan

De collectie Mondriaan van het Gemeentemuseum Den Haag is uniek in de wereld en omvat bijna 300 werken. Ze beslaat alle stadia van de indrukwekkende carrière van deze grootmeester van de moderne kunst. Weinig kunstenaars hebben vanaf het begin van hun artistieke ontwikkeling tot aan hun dood zich steeds weer weten te vernieuwen en tegelijkertijd een hoog niveau weten te handhaven. Ook Mondriaans laatste - onvoltooide - meesterwerk, de Victory Boogie Woogie (1942-1944), het monument voor New York, de stad die ritme en ongeremde vitaliteit ademt, is in de tentoonstelling te zien.

De Stijl: levendig, vrolijk en vrij

De leden van De Stijl waren op zoek naar een ideale samenleving en een vormentaal die daarbij paste. De grondgedachte van De Stijl was typisch Nederlands. Door samen te werken hoopten de kunstenaars en architecten een Totaalkunstwerk te maken. Kunsthistorici omschrijven De Stijl vaak als een beredenerende, gestructureerde, haast kille stroming. De intenties van de kunstenaars zelf lagen anders. Met heldere, primaire kleuren vervaardigden zij kunstwerken die juist levendig, vrij en vrolijk waren, als de toekomst zelf. Het Gemeentemuseum heeft die positieve insteek als uitgangspunt genomen om De Stijl hernieuwd te presenteren. Het Gemeentemuseum Den Haag bezit de meest brede collectie De Stijl wereldwijd. In de permanente opstelling Mondriaan & De Stijl zijn Theo van Doesburg, Vilmos Huszár, Bart van der Leck, J.J.P. Oud, Gerrit Rietveld en Georges Vantongerloo naast Mondriaan de belangrijkste vertegenwoordigers.

De woning – De straat – De stad

De inrichting van de presentatie is geënt op De woning – De straat – De stad, het artikel van Piet Mondriaan uit 1925. De levendige presentatie doet recht aan de boeiende samenvloeiing van kunst, vormgeving en architectuur. De innovatieve presentatie zoomt van de intieme huiskamer uit via de straat naar de stad, met onderwerpen als reclame, fotografie, mode en maatschappij. De studio van de bekende kunstenaar Krijn de Koning en architect Anne Holtrop, tekende voor de vormgeving van de tentoonstelling, een heus Totaalkunstwerk. Dit werk functioneert niet alleen als decor, maar is een kunstwerk an sich met als titel 63 spaces for a work

Bij de tentoonstelling is de publicatie Het verhaal van De Stijl: Mondriaan tot Van Doesburg verschenen, met bijdragen van Hans Janssen en Michael White, een uitgave van Ludion, € 39,90.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door American Express en het Nederlands Architectuur Instituut.