Michael Kirkham

Images for this exhibition

  • Michael Kirkham, Woman in livingroom, olieverf op doek, 190 x 240 cm.

“I think the works are probably less perverted than people are generally.” - Michael Kirkham
Afgelopen op 12-03-2014

In de projectenzaal van het Gemeentemuseum Den Haag is deze zomer de eerste museumsolo te zien van de in Berlijn werkende kunstenaar Michael Kirkham (Blackpool, UK, 1971). Kirkham schildert personen, vooral meisjes en vrouwen, die zich bewegen in een wereld van melancholie en apathie. Hun vaak seksueel uitdagende houdingen verliezen de erotische connotatie door de lege, in het oneindige starende blik in hun ogen en een ogenschijnlijke desinteresse voor de wereld om hen heen. Op deze presentatie zal voornamelijk recent werk te zien zijn, waarvan een aantal schilderijen voor de eerste keer wordt getoond.

De figuren die de hoofdrol spelen in de schilderijen van Kirkham lijken allemaal te lijden onder een melancholie die alles overheerst. Poses die op het eerste gezicht expliciet erotisch zijn, worden nietszeggend en bevreemdend door de apathie van de mensen in de voorstelling. De naaktheid is niet opwindend; zij smachten eerder naar liefde, warmte en genegenheid dan naar seks. De kijker ervaart een unheimisch gevoel van voyeurisme: zien wij iets dat niet voor onze ogen is bestemd? Wat is er gebeurd in de wereld van Kirkham, waar komt deze desolate melancholie vandaan waar iedereen het slachtoffer van lijkt te zijn geworden?

Het gevoel van afstand wordt versterkt door de manier waarop Kirkham de figuren uitbeeldt: minutieus, maniëristisch en onmenselijk glimmend alsof een laagje plastic over hen is uitgegoten. In zijn werk van de laatste jaren is duidelijk de invloed van Berlijn te herkennen: chaos, graffiti en de troosteloosheid van Oost-Berlijn. De voorstellingen roepen associaties op met Vlaamse primitieven, zoals de schilderijen van Jan van Eyck waarin de voorstellingen naturalistisch zijn maar waarin de figuren een zekere afstandelijkheid bewaren. In die zin is het werk op te vatten als een commentaar op of een verbeelding van de eigen tijd. Een tijd waarin de leegte overheerst als schaduwzijde van de welvaart en decadentie van een bestaan waarin iedereen op zoek is naar liefde en waardering.

Michael Kirkham volgde zijn opleiding aan de Glasgow School of Art en De Ateliers in Amsterdam. Na zijn afstuderen was hij drie jaar woonachtig en werkzaam in Brussel, dat hij in 2002 verruilde voor Berlijn. Het Gemeentemuseum Den Haag kocht in 2004 en 2005 reeds werk van hem aan.

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling publiceert Aschenbach & Hofland Galleries Amsterdam een catalogus. Binnenkort is in deze galerie een expositie te zien met schilderijen van Michael Kirkham. Daarnaast maakt de kunstenaar speciaal voor deze tentoonstelling een editie bestaande uit acht gicléeprints in een oplage van 25 met als titel The story of the black glove.