Karla Black

Images for this exhibition

  • Karla Black, Necessity, 2012 (Detail), cellophane, sellotape, nail varnish, green concealer, paint, 9 x 13,5 x 2 m, Installation view 2012, Concentrations 55: Karla Black , Dallas Museum of Art
    Courtesy Dallas Museum of Ar , Photo: Chad Redmon

  • Exactly That, 2012 plaster powder, powder paint, cellophane and sellotape 360 x 700 x 400 cm Installation view 2012 Concentrations 55: Karla Black, Dallas Museum of Art Photo: Chad Redmon
    Courtesy: Dallas Museum of Art

  • For Another Purpose, 2012 (detail) cellophane, sellotape, paint, plaster powder, powder paint, nailvarnish 160 x Ø 445 cm Installation view 2012 Schinkel Pavillon, Berlin Photo: Nick Ash
    Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne

Afgelopen op 21-04-2013

De efemere werken van de Schotse kunstenaar Karla Black (1972) zijn grotendeels vervaardigd met materialen die je kunt vinden in een gootsteenkastje of toilettas. Door gebruik te maken van herkenbare geuren en texturen - zoals folie, vaseline, talkpoeder, cosmetica en bloem - probeert ze in te spelen op de intimiteit, het geheugen en het onderbewustzijn van de beschouwer. Vanaf 18 januari is er voor het eerst in Nederland een tentoonstelling aan Black gewijd. Speciaal voor het Gemeentemuseum heeft ze een nieuwe installatie gemaakt van cellofaan, gips en tape. Ze toont dit in de Projectenzaal, samen met acht kleinere werken.

“Traditionally, painting offered an optical escape from this World, by providing a window onto another. Sculpture can offer some sort of escape, too, through an actual engulfment in the physical.” Uit dit citaat spreekt dat Black vooral bezig is met de fysieke ervaring van haar sculpturen en de wijze waarop deze zich verhouden tot (de psyche van) de beschouwer. Dit sluit aan bij haar interesse voor de psychoanalyse van Sigmund Freud, waarbij de relatie tussen lichaam en psyche centraal staat. Als bezoeker ga je een fysieke en emotionele confrontatie aan met Black’s werk.