Karin van Dam

Images for this exhibition

  • Travelling City 2012, deegrol, schokdemper, wol, afvoerbuis, haspel, touw en stokjes, 100 x 50 x 50 cm
    Travelling City 2012, deegrol, schokdemper, wol, afvoerbuis, haspel, touw en stokjes, 100 x 50 x 50 cm

  • Floating Collapsible city system and rising coils, De Vleeshal, Middelburg (NL) 2000, 5 x 8 x 35 m, drainage tubes, tents for children painted in black, automobile sunscreens, ponds, rope,rope-ladder, steel-cable, binding. Photos: Hans Wilschut.
    Photos: Hans Wilschut.

  • Ulaan Bataar 2, Museum Jan Cunen Oss, (NL) 2005, 8,5 x 4 x 4 m, isolation tubes, scaffolding, chicken wire. Photos: Peter Cox
    Ulaan Bataar 2, Museum Jan Cunen Oss, (NL) 2005, 8,5 x 4 x 4 m, isolation tubes, scaffolding, chicken wire. Photos: Peter Cox

Born in a balloon
Afgelopen op 23-09-2012

De installaties van Karin van Dam zijn een wereld op zich. Maak een fabelachtige reis door een onbekend landschap.
 


De immense installaties van de Nederlandse installatiekunstenaar Karin van Dam zijn op het eerste gezicht chaotisch, als een onbekende stad die je je eigen moet maken. Zelf is zij een reizigster, altijd op ontdekkingstocht. Onderweg stuit ze bij toeval op haar (bouw)materialen; afwateringsbuizen, kokers, en allerlei verbindingselementen die het palet vormen van een nieuwe installatie. In de Projektenzaal van het Gemeentemuseum Den Haag heeft zij een nieuwe installatie gecreëerd: Born in a balloon. Je ervaart een zwart stuk niemandsland. Een plek waar je kunt schuilen, alsof je nergens vandaan komt en nergens naartoe gaat, waar verleden en toekomst niet lijken te bestaan. 

Fantasiesteden

Van Dam voelt zich verbonden met de novelle De onzichtbare steden van de Italiaanse schrijver Italo Calvino. De auteur beschrijft fantasiesteden met als hoofdpersoon de wereldreiziger Marco Polo. Van Dam herkent zich in de manier waarop er naar de stedelijke omgeving wordt gekeken, van binnenuit, vanuit het leven, de energie, de stromen van water, lucht en andere organische elementen. Het werk van Van Dam doet ook sterk denken aan dat van Constant, die in zijn New Babylon zocht naar een utopische leefomgeving voor de mens. 

Verschillende texturen

Kern van de installatie in het Gemeentemuseum zijn zwarte ballonnen met een gebreide huid eromheen. De verschillende texturen van het kunstwerk - rubber, plastic, maar ook stof en andere materialen die iedereen kent, maar met een nieuwe functie – zijn een ervaring op zich. Van Dam heeft haar bouwstenen ter plekke verbonden en er een weefsel omheen gesponnen met touwen, klemmen en haken. De titel verwijst naar de film The 39 steps van Alfred Hitchcock. In de film komt een man steeds in situaties terecht die hij niet heeft gewild en die geen verband met elkaar lijken te hebben. Allemaal door toedoen van een vrouw, die zegt nergens vandaan te komen en nergens naartoe te gaan, ofwel: Born in a balloon
 

Bij de tentoonstelling is een rijk geïllustreerd kunstenaarsboek verschenen, uitgegeven door NAI publishers en vormgegeven door SYB (27,50). 

Tentoonstelling en boek zijn tot stand gekomen dankzij de steun van Fonds BKVB, het Tijlfonds en Stichting Mommerskwartier/Audax Textielmuseum Tilburg.