Het wonder van Delfts Blauw

Images for this exhibition

  • Departed Glory, Wieki Somers, porselein, 2007, middenstuk: Delfts aardewerk, circa 1690, H totaal 92,8 cm, collectie Gemeentemuseum Den Haag
    Departed Glory, Wieki Somers, porselein, 2007, middenstuk: Delfts aardewerk, circa 1690, H totaal 92,8 cm, collectie Gemeentemuseum Den Haag

  • Nijntje spaarpot, ontwerp: Dick Bruna, uitvoering: De Koninklijke Porceleyne Fles/ Royal Delft, porselein, 2012, H 18 cm, collectie Gemeentemuseum Den Haag
    Nijntje spaarpot, ontwerp: Dick Bruna, uitvoering: De Koninklijke Porceleyne Fles/ Royal Delft, porselein, 2012, H 18 cm, collectie Gemeentemuseum Den Haag

  • Stel honden/Pair of dogs, Delft, plateelbakkerij/manufactory De Porceleyne Schotel, 1764-1773
    Stel honden/Pair of dogs, Delft, plateelbakkerij/manufactory De Porceleyne Schotel, 1764-1773

  • Foto: Gerrit Schreurs
    Foto: Gerrit Schreurs

Het wonder van Delfts Blauw
Doorlopend

Het toonbeeld van Hollands welvaren in de Gouden Eeuw – Delfts aardewerk – is in musea maar weinig te zien. Daar komt nu verandering in!


Het Gemeentemuseum Den Haag beschikt over een van de mooiste en grootste collecties Delfts aardewerk ter wereld. Dat mag gezien worden, dus vanaf december 2012 presenteert het museum vol trots een permanente presentatie over dit belangrijke culturele erfgoed. In de stijlkamers kom je alles te weten over de spannende geschiedenis van Delfts aardewerk. Naast het welbekende blauwwitte Delfts zijn ook kakelbonte exemplaren te zien en behalve fantasie prikkelende tulpenvazen worden ook eenvoudige borden getoond en zelfs een Nijntje spaarpot. Een installatie laat zien dat ook hedendaagse ontwerpers zich door de voorbeelden van weleer laten inspireren.

 

Prachtige decoraties

De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) liet ons land vanaf het begin van de zeventiende eeuw kennismaken met oosters porselein. De glans, de prachtige decoraties en de exotische vormen spraken tot de verbeelding, maar alleen welgestelde burgers konden zich veroorloven om de Chinese producten aan te schaffen. De Delftse aardewerkindustrie streefde er daarom naar de uiterlijke kenmerken van het porselein te benaderen. Met succes, want hun verfijnde, luxueus uitgevoerde aardewerken product werd wereldwijd gezien als het beste alternatief voor het echte (export)porselein. Rond 1660, toen Vermeer zijn beroemde schilderij Gezicht op Delft vervaardigde, telde Delft vele plateelbakkerijen en in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw was Delft de onbetwiste wereldleider van het zogenaamde tinglazuuraardewerk. 

Porceleyne Fles

Het wonder van Delfts Blauw geeft een uitvoerig beeld van de Delftse aardewerknijverheid door de eeuwen heen. Er is duidelijk te zien dat het felbegeerde oosterse porselein grote impact had op de Hollandse wooncultuur. De verscheidenheid aan gebruiks- en siervoorwerpen was enorm en deze voorwerpen konden destijds zowel van Delfts aardewerk als van Chinees porselein zijn vervaardigd. In het achttiende-eeuwse interieur kwam dit naast en door elkaar voor. Ook De Porceleyne Fles komt aan bod, de enige Delftse plateelbakkerij die tot op de dag van vandaag actief is.