Herkomst: Ivo Bouwman

Images for this exhibition

  • Kees van Dongen (1877-1968), De blauwe japon, voor december 1911, olieverf op doek, 146x114 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de BankGiro Loterij).
    Kees van Dongen (1877-1968), De blauwe japon, voor december 1911, olieverf op doek, 146x114 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de BankGiro Loterij).

  • Jan Toorop, Spittende boer , Olieverf op doek , 66 x 75 cm
    Jan Toorop, Spittende boer , Olieverf op doek , 66 x 75 cm

  • Kees van Dongen, Femme rose sur fond rouge, Olieverf op doek, 81 x 100 cm
    Kees van Dongen, Femme rose sur fond rouge, Olieverf op doek, 81 x 100 cm

Afgelopen op 12-05-2013

Van Gogh, Monet, Isaac Israels, Van Dongen, Jongkind, Breitner: heel wat werken van deze en andere grote kunstenaars hebben het predicaat ‘Herkomst: Ivo Bouwman’. De Haagse kunsthandelaar en beëdigd taxateur is gespecialiseerd in Nederlandse en Franse schilderijen rond 1900. Hij heeft in de afgelopen veertig jaar veel fraaie werken verkocht aan particulieren, organisaties en musea. Naar aanleiding van zijn jubileum heeft het Gemeentemuseum  Bouwman gevraagd een selectie topstukken te tonen die hij in de loop der jaren heeft verkocht. Het resultaat mag er zijn: Herkomst: Ivo Bouwman is weliswaar een kleine tentoonstelling, maar bezoekers kunnen zich lange tijd vergapen aan de stuk voor stuk prachtige werken. 

Liefhebbers van kunst rond 1900 kunnen in het voorjaar van 2013 hun hart ophalen. In de intieme setting van het Willem Cordia kabinet worden zo’n 25 pareltjes uit die periode getoond. Van Kustlandschap in Normandië van Claude Monet tot Jardin de Presbytère van Vincent van Gogh. En van twee portretten van Kees van Dongen tot een klein, maar prachtig werk van G.H. Breitner: Drie schoolmeisjes. Andere grote namen van wie werk wordt getoond, zijn bijvoorbeeld J.B. Jongkind, Jan Toorop, Marc Chagall en Jan Sluijters. Drie van de getoonde werken zijn tegenwoordig in het bezit van het Van Gogh Museum. Omdat veel kunstenaars volgens Bouwman vaak in de schaduw staan van grote namen, heeft hij ook een werk geselecteerd van een kunstenaar die niet zo bekend is. Ook dit schilderij – Hommage à Manet van Raimundo de Madrazo Y Garetta – is echter van een uitmuntend niveau.

Ivo Bouwman is al op jonge leeftijd geïnteresseerd in kunst. Hij is zestien als hij zijn eerste kunstwerk koopt. In zijn jonge jaren loopt hij een aantal jaren mee met Hans Cramer, handelaar in oude meesters, en hij bezoekt regelmatig tentoonstellingen. Tijdens zijn studie binnenhuis architectuur aan de Koninklijke Academie is het zijn bevlogen lerares kunstgeschiedenis die hem inspireert om voor de kunstwereld te kiezen. Hij wordt dan een jaar lang assistent van Cramer en reist daarna twee jaar de hele wereld over om zijn oog te trainen op veilingen, in musea en galeries. Er zijn volgens Bouwman maar weinig mensen die echt goed kijken. “Maar je moet jezelf trainen. Je moet leren zien dat bepaalde aspecten of details bepalen of iets wel of niet een meesterwerk is”.

Zijn eerste zaak opent Bouwman in 1972 op de Laan van Meerdervoort en later verhuist hij naar het Lange Voorhout. Daar neemt de zaak in de jaren 70 een enorme vlucht, onder andere dankzij een grote tentoonstelling over Jan Sluijters. Dit is een van de vermaarde kunstenaars die een grote rol spelen in zijn leven, naast Jongkind, Isaac Israels en Leo Gestel. Door de jaren heen bouwt Bouwman een uitstekende reputatie op, ook ver over de Nederlandse grenzen. Op de TEFAF in Maastricht is hij deelnemer van het eerste uur. Ook is hij 21 jaar lang als expert verbonden aan het televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch. De huidige zaak bevindt zich op de Jan van Nassaustraat.

Met het Gemeentemuseum heeft Bouwman, hoewel hij nog nooit een werk aan het museum heeft verkocht, een warme band. Hij onderhield er nauwe contacten met Victorine Hefting, de eerste vrouwelijke museumdirecteur van ons land die een groot expert was op het gebied van Jongkind, en met wetenschappelijk medewerkster en Isaac Israels expert Anna Wagner. Ook was hij betrokken bij het samenstellen van tentoonstellingen, onder andere in samenwerking met John Sillevis.