Gerrit Benner

Images for this exhibition

  • Gerrit Benner, Hollands landschap, 1975, olieverf op doek, Gemeentemuseum Den Haag, schenking uit particuliere collectie, © A.G. Benner, 2010

Afgelopen op 17-10-2010

In het Tritonkabinet organiseert het Gemeentemuseum Den Haag met vaste regelmaat tentoonstellingen waarbij de samenwerking met particuliere verzamelaars centraal staat. Deze zomer vormt het werk van de Friese schilder Gerrit Benner het uitgangspunt. De directe aanleiding van de tentoonstelling is de schenking van een aantal belangrijke werken uit particulier bezit. Voor het eerst toont het museum deze prachtige nieuwe aanwinsten aan het publiek. Benner brak in de jaren vijftig door met zijn expressieve werk met thema’s uit de natuur, zo had hij verschillende overzichtstentoonstellingen in Europa en vertegenwoordigde hij Nederland in 1953 op de Biënnale van São Paulo.

Gerrit Benner werd in 1956 voor het laatst met een solotentoonstelling vertegenwoordigd in het Gemeentemuseum en sindsdien is er in het museum geen uitgebreide aandacht meer aan deze kunstenaar besteed. Die eerste tentoonstelling, tijdens het beleid van toenmalig directeur L.J.F. Wijsenbeek, was kort na zijn internationale doorbraak, Benner stond toen volop in de belangstelling.  

Benner leefde aanvankelijk in strijd met zijn eigen werk, tot de oorlog verbrandde hij vrijwel alles. Hij werkte in de begintijd vooral in Friesland, afgesloten van invloeden van buitenaf. Hier ontwikkelde hij zonder enige opleiding een geheel eigen stijl die zich misschien wel het beste laat typeren als een ruige expressieve schilderstijl die in alles blijk geeft van een grenzeloze liefde voor de natuur. Na de oorlog kwam hij in contact met Appel en Constant. Benner herkende zichzelf in hun werk en zo viel ook zijn artistieke gevoel in de jaren vijftig samen met de tijdgeest.

Landschappen, bloemen en vogels, maar ook fabelachtig weergegeven ruiters met paarden, keren steeds terug in het oeuvre van Benner. Hij werkte figuratief maar vereenvoudigde zijn voorstellingen, in zijn landschappen voerde hij de abstractie het verst door. Benner vond zijn onderwerpen dicht bij huis in Friesland. Hij zei hierover: ‘Je moet niet aan het resultaat denken. Je moet de gedachte aan kunst van je afzetten, en dan jezelf zijn: rustig doorwandelen in jezelf, in je eigen gebied.’

Particulier kunstbezit is de drijfveer van het Gemeentemuseum. Door de jaren heen heeft het museum werken van groot kunsthistorisch belang verworven door particuliere schenkingen en legaten, bovendien mag het Gemeentemuseum zich met regelmaat verheugen over belangrijke bruiklenen uit particuliere collecties. Zo verwierf het Gemeentemuseum vorig jaar twee belangrijke schilderijen van Morandi door middel van een schenking en vormen ook de geschonken schilderijen van Benner een prachtige aanvulling op de collectie.

De tentoonstelling komt tot stand met dank aan Spaarnestad Photo.