President Obama bezoekt Mondriaan

President Obama bezoekt Gemeentemuseum Den Haag
25-03-2014

Tijdens de Nuclear Security Summit 2014 (NSS) in Den Haag, heeft president Obama van de Verenigde Staten een bezoek gebracht aan het Gemeentemuseum Den Haag. De president reageerde enthousiast op de schoonheid van het Art Deco gebouw van architect H.P. Berlage uit 1935, een van de mooiste bouwwerken van Nederland. Samen met premier Mark Rutte, directeur Benno Tempel en burgemeester Jozias van Aartsen bewonderde de president Mondriaan’s laatste schilderij: Victory Boogie Woogie (1944), een ode aan de stad New York, de jazz en de vrijheid. ‘This is a fabulous one’, aldus Barack Obama.

President Obama bezocht de tentoonstelling Mondriaan & De Stijl, waar hij naast de Victory Boogie Woogie ook stilstond bij de Molen bij zonlicht en Bomen aan het Gein van Piet Mondriaan (1872-1944). Het Gemeentemuseum Den Haag bezit de grootste Mondriaancollectie in de wereld. De president waardeerde het korte bezoek en liet weten: ´You have a beautiful museum and I hope to come back with the family.´

Directeur Benno Tempel: ‘De Verenigde Staten boden Mondriaan onderdak tijdens de Tweede Wereldoorlog en Mondriaan gaf de Verenigde Staten de moderne kunst. De belangrijkste naoorlogse Amerikaanse kunstenaars reflecteerden op Mondriaan: Jackson Pollock, Barnett Newman en Mark Rothko. Voor al deze kunstenaars was hij het vertrekpunt’. De innige relatie tussen het Gemeentemuseum Den Haag en de Verenigde Staten blijkt bovendien ook uit de grote overzichtstentoonstelling van Mark Rothko (1903-1970) die vanaf september 2014 in Den Haag te zien is, als enige plek in Europa.

Tijdens een bezoek aan de Verenigde Staten begin vorige eeuw raakte architect H.P. Berlage onder de indruk van het werk van Frank Lloyd Wright. De invloed van de Amerikaanse architect is goed zichtbaar in Berlage’s laatste meesterwerk, het Gemeentemuseum Den Haag: de relatie tussen binnen en buiten, zoals dat blijkt uit de glazen gang die tussen twee vijvers ligt en de bezoekers het museum inleidt. De centrale ontvangsthal verwijst naar het administratiegebouw van Larkin, ontworpen door Wright, waar de ruimtes gecentreerd zijn rond de hal. Met het daglicht dat het museum binnenstroomt is Berlage’s laatste gebouw een ode aan de kunst.