Fabulous Fifties Foto’s

Lisa Whittle
01-03-2013

“De beeldvorming van het leven in de jaren vijftig is sterk bepaald door de weergave ervan in foto’s en tekeningen in tijdschriften”. (Madelief Hohé, 2012, p. 232)

Toen ik net begonnen was als onderzoeksstagiair voor het Gemeentemuseum en iedereen nog druk bezig was met het opbouwen van de tentoonstelling Fabulous Fifties – Fabulous Fashion, kreeg ik een email doorgestuurd met prachtige foto’s uit de jaren vijftig. Van 1950 tot 1959 is een jonge vrouw, Ida Fennema, fietsend, dansend en liftend vastgelegd. De foto’s geven een blik op de mode die in het daagse leven werd gedragen en dat is interessant. Nu eens niet de mode uit de tijdschriften, maar foto’s waarop modieuze of juist heel gewone kleding te zien is.

 

Als jonge Rotterdamse vrouw is Ida Fennema in 1950 op de fiets met haar moeder vastgelegd door een straatfotograaf. Op de foto draagt Ida een tafzijden jurk met all-over print die gemaakt is door een naaister, een gebruikelijke gang van zaken in die tijd. Men koos vaak een stof uit in stoffenwinkels of op speciale stoffenafdelingen in warenhuizen, waarna een naaister deze verwerkte in een ontwerp.
Onder haar jurk, draagt Ida Penny Shoes (instapschoenen). In de jaren vijftig ontstond onder studenten in Amerika de gewoonte om een mooi glimmend muntje in de schoen te dragen en deze traditie is ook overgewaaid naar Nederland.

 

 

 
De opkomst van een echte jeugdcultuur, met een eigen mode en vrijetijdsbesteding, is ook te zien in de foto uit 1954. Hier staat Ida met twee vriendinnen op de foto, liftend in Brussel. De drie jonge vrouwen dragen allemaal driekwart (spijker)broeken en sportieve tops. Voor hen liggen hun rugzakken, die hun kleding complementeert. De vrijheid van de jeugd in beweging, spreekt eveneens uit de muziek en bijbehorende dansen van deze tijd.

 

 

 

 

 


Hoewel de swing muziek al in de jaren dertig opkwam, beleefde deze muziek en dansstroming een revival in de jaren vijftig. Ida en Piet, in 1957 nog niet getrouwd, zijn in Rotterdam swingend op het tuinpad gefotografeerd. De jurk van Ida, met het aangesloten bovenlijf en de wijdere rok, geeft ruimte voor de dansbewegingen die op het moment van de foto treffend zijn weergegeven.

 

 

 

 

 


In een prachtige, moderne korte trouwjurk staat Ida een jaar later op de foto. Wederom heeft de jurk een aangesloten lijfje en een uitstaande rok, de vrouwelijke lijnen van de New Look (1947) van Christian Dior. De jurk wordt gedragen in combinatie met witte handschoentjes, pumps en een korte sluier. Bruid en bruidegom dragen eenzelfde corsage. Handschoenen en hoed zijn voor de bruidegom belangrijke accessoires. De trouwreportage is gemaakt door fotostudio Jutte, aan de Rotterdamse Coolsingel.

 

 

 

 


Ditmaal zien we Ida als getrouwde vrouw . Zij is gefotografeerd in Hoek van Holland, gekleed in een bikini. Het is de laatste zomer van de jaren vijftig. Op de achtergrond is een glimp van de zee en de duinen op te vangen, daarvoor een geparkeerde auto en een fiets. De mobiliteit en vrijetijdsbesteding, vastgelegd op één foto.