Wonderkamers

Permanente interactieve tentoonstellingsvleugel voor jongeren

Wonderkamers, de enige interactieve tentoonstellingsvleugel voor het voortgezet onderwijs in een Nederlands kunstmuseum, heeft verschillende (inter)nationale awards gewonnen. Dit vernieuwende concept laat jongeren op een vrolijke en actieve manier van alles ontdekken over beeldende kunst, mode en vormgeving.

Duur programma:  2 uur
Kosten: € 5 per lln. (1 tablet per 2 lln.)
Niveau:

vmbo/havo/vwo (de tablet biedt 2 tours met een verschillende moeilijkheidsgraad)

 
Vak:

Basisvorming beeldende vakken, CKV, tehatex

 
Begeleiding:  per groep van 15 lln. 1 docent van school
Groepsgrootte: maximaal 60 leerlingen
Reserveren:  verplicht via educatie@gemeentemuseum.nl

Het museum heet de groep welkom, waarna een introductiefilm wordt gekeken. Vervolgens gaan leerlingen in tweetallen zelfstandig op avontuur, waarbij ze gebruikmaken van een Wondergids (een tablet).

Individuele leerlingen zijn óók welkom.

Wonderkamers is open (dag en tijd in overleg): maandag t/m vrijdag tussen 11.00 -16.45 uur

In Wonderkamers is de leerling niet alleen museumbezoeker, maar krijgt in een overkoepelende game de rol van tentoonstellingsmaker. De plattegrond van Wonderkamers (die wordt gekenmerkt door 13 kabinetten rondom een grote centrale tentoonstelling) verandert tijdens het museumbezoek in een bordspel met speelvlakken.
In teams van twee spelen de leerlingen een spel waarmee ze kunstwerken kunnen verdienen voor hun eigen virtuele depot. De Wondergids – stuurt hen daarbij van plek naar plek, van spelopdracht naar spelopdracht. Ieder wonderkabinet heeft een eigen thema in relatie tot beeldende kunst, mode en vormgeving en een eigen educatief spelonderdeel. Hoe beter een spelopdracht wordt uitgevoerd hoe hoger het level. Daardoor kunnen de teams de hand leggen op steeds meer kunstwerken van het Gemeentemuseum voor in hun depot. Zij kunnen zelfs vormgevingstools winnen om aan het einde hun virtuele museumzaal zo mooi mogelijk te kunnen inrichten. Net zoals in werkelijkheid wordt ook in Wonderkamers iedere conservator getest op kennis, creativiteit en alertheid. Goed kunnen samenwerken is daarbij ook belangrijk. Tentoonstellingsmaker ben je natuurlijk niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen!

Het depot, de centrale tentoonstellingsruimte, is ingericht met schilderijen, beelden, foto’s, siervoorwerpen en mode uit de collecties van het Gemeentemuseum. Alles is er associatief en thematisch gegroepeerd in een theatraal vormgegeven ruimte. In het hart daarvan ‘zweeft’ een wel 20 meter lang Miniatuurmuseum met minimuseumzalen, waarin circa 800 originele miniatuurkunstwerken van topkunstenaars uit de hele wereld worden tentoongesteld (collectie Ria & Lex Daniëls, Amsterdam). Daarnaast zijn er 30 virtuele minimuseumzalen die nog leeg staan en die de leerlingen zelf aan het einde van het educatieve spel gaan inrichten met hun favoriete kunstwerken. Met de tools voor vormgeving kunnen zij de wanden en vloeren zelf een kleur geven en sculpturen op sokkels plaatsen. Inhoudelijk biedt de tablet de ‘jonge conservatoren’ allerlei tips waardoor zij meer leren over de do’s en don’ts van het maken van tentoonstellingen. Wanneer de minimuseumzaal naar hun zin is, gaat deze open voor publiek. In miniformaat staan de conservatoren hier als trotse makers zelf in (in de vorm van een foto). De teams bekijken vervolgens elkaars museumzalen en kunnen met de tablet maar een beperkt aantal likes uitdelen. Wie oogst er uiteindelijk de meeste waardering met zijn of haar minimuseumzaal?

Thuis of op school kunnen de leerlingen alle in Wonderkamers gemaakte foto’s, inclusief die van hun minimuseumzaal, downloaden. Alles kan worden gedeeld via social media en op de site van school worden geplaatst. U ontvangt als docent een volledig overzicht van de werkresultaten van uw leerlingen om deze klassikaal te kunnen nabespreken en te beoordelen.

Vragen of aanmelden

De sector Educatie is voor meer informatie bereikbaar op werkdagen, tel. 070-3381120 of per e-mail: educatie@gemeentemuseum.nl.