Rond- en inleidingen

 

Het doel van een rondleiding/inleiding is de leerling te laten kijken, te laten denken en dichter bij de betekenis(sen) van het kunstwerk te brengen. Inhoudelijke en formele aspecten van een werk komen uitgebreid aan bod.


Rondleidingen/inleidingen zijn zowel actief als receptief. De museumdocent borduurt hierbij voort op de voorkennis van de groep. Zo nodig introduceert hij/zij relevante begrippen waarmee de leerling de kenmerken van een werk kan benoemen. Afhankelijk van de voorkennis en het niveau van de leerlingen kan de kunstbeschouwing worden uitgediept door het kunstwerk te analyseren in een (kunst)historische context.


Zelfstandig groepsbezoek

Kosten: gratis

Indien u op eigen gelegenheid met uw leerlingen het museum wilt bezoeken, graag uw bezoek minimaal twee weken van te voren aanmelden bij de afdeling Educatie.


Rondleidingen

Duur: 1 uur
Kosten: € 50 per 15 lln.

Bij een aantal grote tentoonstellingen en thema’s biedt het museum interactieve rondleidingen voor leerlingen. Een rondleiding is vooral geschikt voor de bovenbouw havo/vwo; voor de onderbouw en vmbo is het in de regel te lang.
 


Inleidingen

Duur: 1 uur
Kosten: € 50 per 15 lln.

Kijkwijzer: Het museum gaat ervan uit dat u deze voor de leerlingen zelf downloadt vanaf onze website. Het downloaden is gratis. U kunt kijkwijzers ook als kleurenprint voor € 3 per stuk minimaal 5 werkdagen van te voren bestellen bij de sector Educatie.

Een inleiding bestaat uit een rondleiding van 30 minuten. Daarna kunnen de leerlingen nog eens 30 minuten werken aan een kijkwijzer of een opdracht van school. De museumdocent blijft bij dit laatste onderdeel aanwezig om de activiteit te begeleiden. De ervaring leert dat de combinatie van een inleiding en een gerichte opdracht prima resultaten oplevert. Geschikt voor vmbo, havo en vwo.

 


Vaste rondleidingen en inleidingen

Het inmiddels tot monument uitgeroepen museumgebouw wordt tegenwoordig beschouwd als een hoogtepunt uit de moderne architectuur. Geen graniet of marmer maar een gevel van gewone baksteen. Architect H.P. Berlage wilde met zijn Haagse museumgebouw het publiek niet imponeren, maar uitnodigen. Tijdens de rondleiding komen onder andere de maatvoering, de constructie, de verlichting en het fenomeen ‘museummoeheid’ in verband met het ontwerp aan bod.

  • Hoogtepunten Gemeentemuseum Den Haag

Als een van de mooiste museumgebouwen uit de 20e eeuw functioneert het Gemeentemuseum niet alleen als huisvestiging, maar het museumgebouw is zelf ook een topstuk onder de collecties. Deze rondleiding geeft inzicht in het ontwerp van het gebouw en leidt de leerlingen langs een selectie hoogtepunten uit de vaste collectie. Aan bod komen het Muliergebied als vaste tentoonstellingsvleugel voor kunstnijverheid, de Stijlkamers, het 18e-eeuwse Poppenhuis van Sara Rothé en de Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan.

Tijdens deze rondleiding komen in totaal 10 topstukken uit beide collecties aan bod.
 


Tijdelijke rondleidingen en inleidingen