Anton Corbijn

31 januari t/m 25 mei 2015

Portretten van rocksterren vormen de basis van zijn carrière als fotograaf. Ooit is Anton Corbijn met fotograferen begonnen omdat de camera hem de mogelijkheid bood dichter bij de rockmuzikanten te komen.

Vanaf omstreeks 2000 maakt Anton Corbijn geregeld portretten van kunstenaars – van beroemdheden als Ai Weiwei of Damien Hirst. Zijn recentere aandacht voor beeldend kunstenaars gaat gepaard met de vraag: wat doet vrije kunst verschillen van werk in opdracht?

Op de vraag wat in onze beeldcultuur het verschil maakt tussen vrije en toegepaste fotografie wordt vaak de kwaliteit genoemd. Is toegepaste fotografie dan kwalitatief minder? Ook een conceptueel statement wordt gezien als een kenmerk van een vrije kunstenaar. Bijvoorbeeld een ‘trashy’ afdruk of een presentatie van foto’s zonder lijst. Op de kunstmarkt ligt de nadruk echter op unieke objecten, terwijl foto’s geen unieke objecten zijn. Pas wanneer er slechts enkele genummerde en gesigneerde edities liggen, wordt een foto ineens tot kunstobject.

Het verschil tussen vrije en toegepaste fotografie vormt het uitgangspunt voor deze tentoonstelling over Anton Corbijn in het Gemeentemuseum Den Haag. Zijn gevarieerde werk wordt hier in al zijn facetten voor het voetlicht gebracht. Vanaf 21 maart 2015 wordt in het fotomuseum een selectie van zijn vroege portretten van rocksterren getoond. U kunt zich in het voorjaar 2015 verheugen in spraakmakende portretten van sterren uit de muziek en beeldende kunst. Maakt u een verschil tussen toegepaste fotografie en het vrije werk?

Activiteiten