Wat je droomt ben je zelf

voor: groep 3, 4
duur: 75 minuten
sluit aan bij: Cultuuronderwijs op zijn Haags - Leerlijn thema Identiteit

Voor jonge kinderen is verbeelding net zo vanzelfsprekend als ademen. Deze les speelt daarop in en maakt kinderen bewust van de rol die dromen en fantasie kunnen spelen bij het ontstaan van kunst.

Tijdens een speelse ontdekkingstocht door het museum maakt de klas kennis met kunstenaars die hun dromen verbeeldden. Zoals de kunstenaar Panamarenko, die er van droomde weg te kunnen vliegen.

De werken in het museum vormen de aanleiding voor gesprekken over dromen en fantasie en prikkelen de kinderen om verder te fantaseren. In creatieve opdrachten ontdekken de kinderen de kracht van hun eigen verbeelding.

 

  • sluit aan bij: kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands, Orientatie op jezelf en de wereld: Mens & samenleving

De kinderen:

  • Maken kennis met zeer diverse kunstwerken, zoals schilderijen, sculpturen, maquettes en installaties, waarbij het thema fantasie centraal staat.
  • De leerlingen kunnen begrippen als ‘schets’ en ‘fantasie’ uitleggen en actief gebruiken. 
  • Ontdekken hun verbeeldingskracht en maken deze tastbaar in beeldend werk.
  • Filosoferen over dromen en fantasie.
  • Maken in groepjes met ruimtelijk materiaal een gebouw en bedenken en maken een fantasie-eiland.