Méér en mooi: verzamelen

voor: groep 3 t/m 5
duur: 75 minuten

Zonder verzameling geen museum! Ieder mens houdt ervan. Als kind al raap je bijzondere schelpen of verzamel je hartstochtelijk alle voetbalplaatjes van de supermarkt. Thuisgekomen spoel je de schelpen af en sorteer je ze op kleur.

In het museum gaat het niet anders. Ook wij verzamelen bijzondere voorwerpen die goed worden bewaard voor nu en later. We laten die ook trots zien aan anderen. Natuurlijk niet zomaar alles door elkaar, maar soort bij soort. Maar hoe komt een museum eigenlijk aan al die spullen? En hoe kun je ze het best bewaren?

Tijdens de les zien de kinderen voorbeelden uit verschillende collecties en doen ze kijkspelletjes waarin het vinden van verschillen en overeenkomsten centraal staat. De kinderen sorteren voorwerpen en richten een eigen vitrine in. Wat gebruik je wel en wat niet voor jouw museumverzameling?

 

  • sluit aan bij: kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld: Tijd, Natuur & techniek

De kinderen:

  • Leren hoe verzamelingen tot stand komen en nog steeds groeien.
  • Gebruiken passende begrippen om voorwerpen te classificeren op basis van uiterlijk, herkomst en functie.
  • Maken kennis met de herkomst van grondstoffen zoals: zilver, goud en klei.
  • Richten een vitrine in met zelfgekozen voorwerpen en kunnen hun selectie onderbouwen.
  • Presenteren in tweetallen hun vitrine aan de groep.