Keepvogel en Kijkvogel: in het spoor van Mondriaan

voor: groep 3 t/m 5
duur: 75 minuten

Kijkvogel zoekt de toekomst en vraagt de weg. Volgens het hondje Tungsten hoef je de toekomst helemaal niet te zoeken, die komt altijd vanzelf. Maar Kijkvogel bedoelt een andere toekomst. Een toekomst vol met dingen die zo nieuw zijn dat nog niemand ze kent.

Zelfs nu nog ervaren we de werken van Mondriaan als modern, hij was zijn tijd ver vooruit. Het gaat bij Mondriaan om vlakken & lijnen en de spannende soorten evenwicht die je daarmee maken kunt. De kinderen gaan zelf beeldend wikken en wegen met horizontale lijnen en vlakken in primaire kleuren. Eigenlijk precies zoals Mondriaan zijn composities eerst testte op de wanden van zijn atelier.

De leerlingen worden meegezogen in het avontuurlijke verhaal uit het kinderkunstboek van Wouter van Reek. We filosoferen in deze museumles over de begrippen tijd, vroeger, nu en later. Hoe kun je je daar een voorstelling van maken?

Bij deze museumles hoort een kinderkunstboek, uitgegeven door het Gemeentemuseum, gemaakt door Wouter van Reek.

 

  • sluit aan bij: kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld: Tijd

De kinderen:

  • Vertellen het verhaal van het kunstprentenboek. Hierbij vergelijken zij de illustraties met het werk van Piet Mondriaan en zien hierin de overeenkomsten.
  • Denken na en filosoferen over het thema tijd.
  • Ervaren de ontwikkeling in het werk van Piet Mondriaan van figuratie naar abstractie.
  • Maken opdrachten in de museumzaal waarbij zij oefenen met het maken van composities.
  • Werken in groepjes samen aan speelse collageopdrachten naar aanleiding van het werk van Piet Modriaan.