Groot-Brittannië loopt warm voor Mondriaan

40 Mondriaans van het Gemeentemuseum te zien in overzichtstentoonstellingen in Turner Contemporary en Tate Liverpool

Vanaf 24 mei zijn maar liefst 40 Mondriaans uit het Gemeentemuseum  te zien in twee grote overzichtstentoonstellingen in Engeland. De tentoonstelling ‘Mondrian and Colour’ in Turner Contemporary bestaat zelfs bijna volledig uit werken van het Haagse museum. Na de Mondriaantentoonstelling in The Courtauld Gallery (2012) groeit de Britse interesse voor Mondriaan gestaag. Bijzonder is ook dat Mondriaans vroege werk wordt getoond. Zijn figuratieve werk is buiten Nederland nog weinig bekend. Zo was ook president Barack Obama verrast toen hij bij zijn bezoek aan de ‘Victory Boogie Woogie’ Mondriaans vroege werk zag. Hij beloofde juist voor deze figuratieve werken nog eens terug te keren naar het museum.

Het Gemeentemuseum heeft met 300 Mondriaans de grootste Mondriaancollectie ter wereld en is het enige museum waar Mondriaans ontwikkeling van figuratieve naar abstracte schilderkunst te bewonderen is. Het museum leent regelmatig werken uit om Mondriaantentoonstellingen over de hele wereld mogelijk te maken. De bekende abstracte, neoplasticistische werken met primaire kleuren en het zwart-witte grid zijn vooral in trek. Recent is er vanuit Groot-Brittannië veel animo voor zijn werk. Na de tentoonstelling ‘Mondrian || Nicholson: In Parallel’ in The Courtauld Gallery (2012) hebben de Britse kunstliefhebbers Mondriaan helemaal ontdekt.

Vroege én kleurrijke werken

Extra bijzonder is dat in Turner Contemporary ook veel aandacht is voor het vroege werk van Mondriaan. Na het Bucerius Kunst Forum in Hamburg is Turner Contemporary de eerste kunstinstelling buiten Nederland die ook zo’n grote hoeveelheid figuratieve, vroege werken presenteert. Van het figuratieve ‘Kerk in Domburg’ (1909) tot aan abstracte werken als ‘Compositie van lijnen en kleuren: III’ (1937). Ook de focus op kleur is een noviteit. Kleur is volgens het Gemeentemuseum een constante in Mondriaans werk, of dat nu in de vroege landschapsschilderingen uit de Nederlandse tijd of in scherp afgebakende platte kleurvlakken in zijn beroemdere werk is. Juist deze focus op kleur zorgt dat er in Margate voor vroege kleurrijke werken als ‘De Rode Molen’ een ‘ereplaats’ is gereserveerd.

Unieke Mondriaancollectie

Het Gemeentemuseum hoopt dat meerdere bruiklenen van het vroege werk volgen. Het museum maakt zich al langere tijd hard voor grotere bekendheid van Mondriaans vroege werk. Conservator Hans Janssen: “De vroege figuratieve werken zijn een onmisbare schakel in Mondriaans artistieke ontwikkeling richting abstractie.” Gelukkig kunnen de Nederlandse fans van Mondriaan het hele jaar in Den Haag terecht. “De mooiste presentatie blijft natuurlijk die in het Gemeentemuseum”, aldus directeur Benno Tempel. In de permanente tentoonstelling ‘Mondriaan en De Stijl’ bewondert de bezoeker Mondriaans werk naast dat van De Stijl. Ook Mondriaans laatste - onvoltooide - meesterwerk, de ‘Victory Boogie Woogie’ (1942-1944) is in het Gemeentemuseum te zien.

Mondrian and Colour’ (Turner Contemporary, 24 mei t/m 21 september 2014) is samengesteld in samenwerking met het Bucerius Kunst Forum, Hamburg. ‘Mondrian and his Studios’ is van 6 juni t/m 5 oktober te zien in Tate Liverpool.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met PR & Voorlichting – Anne de Haij adehaij@gemeentemuseum.nl of + 31 (0)6 41363899.

Downloads

  • mondriaan_3.jpg [xpx, 508.68 KB]
    Piet Mondriaan, Oostzijdse molen bij avond, 1907-1908, olieverf op doek, 67,5 x 117,5 cm. Collectie Gemeentemuseum Den Haag © 2007 Mondrian/Holtzman Trust c/o HCR International, Warrenton (VA, USA)
  • mondriaan_4.jpg [xpx, 582.11 KB]
    Piet Mondriaan, Devotie, 1908, olieverf op doek, 94 x 61 cm. Collectie Gemeentemuseum Den Haag © 2007 Mondrian/Holtzman Trust c/o HCR International, Warrenton (VA, USA)