Best practice: Johan de Witt

Vraaggericht kunstonderwijs op maat

De Johan de Witt Scholengroep in Den Haag heeft een aantal jaren geleden voor een bijzondere vorm van cultuureducatie gekozen. Alle lessen op dit gebied worden gegeven in samenwerking met Haagse instellingen. Onder andere hebben het Korzo theater, het Theater aan het Spui, het Filmhuis Den Haag en Gemeentemuseum Den Haag hiervoor (samen met de school en in onderling overleg) een bijzonder lesprogramma op maat ontwikkeld.

Alle lessen vinden plaats buiten het klaslokaal en worden begeleid door professionals uit de verschillende disciplines. Het Gemeentemuseum geeft invulling aan een deel van het beeldonderwijs voor leerjaar 2 t/m 4. Tijdens de lessen in het museum oefenen de leerlingen twee belangrijke vaardigheden: het beschouwen van kunst op zaal en het vertalen van een beeldende opdracht naar een eigen werkstuk in ons museumatelier.

Leerjaar 2

Tijdens een module van 4 workshops maken de leerlingen kennis met verschillende disciplines binnen de kunst: (abstracte) schilderkunst, toegepaste kunst, interieurarchitectuur en architectuur. We nemen de tentoonstelling Mondriaan en de Stijl als basis en gaan vanuit hier op ontdekkingstocht. De schilderijen van Piet Mondriaan, de meubels van Dijsselhof, het 18e eeuwse poppenhuis van Sara Rothé, en het museumgebouw van Berlage – er valt van alles te ontdekken. De vormentaal van de Stijl dient bij elke les als rode draad en als referentiekader.

Leerjaar 3 en 4

De leerlingen kunnen deelnemen aan een module in de discipline mode of tekenen/schilderen. Gedurende 10 weken verdiepen ze zich in een bepaald vakgebied en werken ze met hun eigen werk toe naar de eindpresentatie. Op de opening van de expositie en tijdens de modeshow lichten de leerlingen hun werk toe. Het is leuk om te zien met hoeveel aandacht en enthousiasme de expositie door de andere leerlingen wordt bezocht.